KRC Elektro Market (A.ş.), sektörde 20 yılını geride bırakmanın gururunu yaşıyor. Kuruluş hikayesi, Hakan Kıraç’ın cesaretiyle başladı ve Türkiye'de benzersiz bir elektrik-otomasyon malzemeleri zinciri oluşturma hedefiyle yola çıkıldı. 2004 yılında, sınırlı bir sermayeyle temeller atılan bu yolculuk, müşteri ve tedarikçi desteğiyle hızla büyüdü. Şirketin 20 yıllık geçmişi, belirlenen hedefler doğrultusunda büyük başarılara tanıklık etti. "Hedef 12, 2012" vizyonuyla ortaya konan hedefler arasında, 12 şube açılması öne çıktı. Bu hedefe ulaşmak için gece gündüz çalışılarak, ekip ruhuyla hızlı adımlar atıldı. KRC Elektro Market (A.ş.), sürdürülebilirlik ve çevresel bilinç konularında da öncü adımlar attı. KRC Elektro Market (A.ş.), 20 yıllık süreçte sağlam adımlarla ilerleyerek, sektörde kalıcı bir iz bıraktı. Güçlü bir ekip ruhu, sürdürülebilirlik bilinci ve sürekli yenilikçi yaklaşımıyla, geleceğe güvenle bakıyor.
KRC Elektro Market (A.ş) 20. Yılını doldurdu. Peki KRC Elektro Market (A.ş)'in kuruluş hikayesi nasıl başladı?
KRC Elektro Market (A.ş) 20. Yılını doldurdu. Ben KRC Elektro Market’i sektördeki 16 yıllık bir tecrübemden sonra böyle idealist bir hedefle kurduk. Gıdada dünya devi büyük zincir marketler var, elektrik-otomasyon malzemeleri satan zincir marketler var dünyada. Böyle dev firmalar varken biz neden Türkiye’de böyle bir firma kurmayalım diyerek 2004’te çok küçük bir sermayeyle sıfırdan başladım ve KRC Elektro Market'i kurdum. Sermayesiz böyle bir işi yapmak çok zordu. Ama sağ olsun hem müşteriler hem tedarikçiler çok destek oldular. Çok küçük sermayesiz diyebileceğim bir sermayeyle işe başlamama rağmen bu desteklerle güzel hedefler belirleyerek bayağı hızlı bir yol katettik.
Şirketin 20 yıllık geçmişindeki en büyük başarı nedir?
Ben şirketi kurduğumda kısa vadeli, orta vadeli ve uzun vadeli hedefler koymuştum. Bunlardan orta vadeli olan “Hedef 12, 2012” sloganıyla 2012 yılı sonuna kadar 12 şube açmayı hedefliyorduk. İnsanların “Biz bir şubeyi yönetemiyoruz, sen nasıl bu kadar şubeyi yönetiyorsun?” dediği bir iş kolunda neredeyse sermayesiz başlayıp, 12 tane şubeyi hedeflediğim tarihte açmış olmak benim için en büyük başarı diyebilirim. Bu hedefleri gerçekleştirirken gece gündüz çok çalıştık. Çok güzel bir ekip çalışması yaptık.
KRC Elektro Market (A.ş)'in sürdürülebilirlik ve çevresel bilinç açısından attığı adımlar nelerdir?
2030 yılında belgelenerek tescillenecek bir sürdürülebilirlik alanı açıldı. Sürdürebilirlik belgesi olmayan, karbon ayak izini belgeleyemeyen firmalar belli işleri yapamayacak, belki ihalelere giremeyecek. Biz de bu kapsamda zaten bir belge veya dışarıdan bir destek almadan bayağı bir alt yapı oluşturmuştuk fakat geçtiğimiz yıl bayiliğini yaptığımız Siemens firmasının da desteğiyle “Siemens’in sürdürülebilirlik yolculuğu” adlı projesi aracılığı ile profesyonel bir şirketten ders ve eğitimler alıyoruz. Bu anlamda da biz sürdürülebilirlik ve karbon ayak izi belgelendirilmesi anlamında şirket içi ve şirket dışı bir sürü çalışmalar yapıyoruz. Güneş enerjisi yatırımı yaptık, şirketimize elektrikli araçlar alıyoruz, atıklarımızı farklı değerlendirmeye başladık, yağmur suyundan faydalanıyoruz. Lavabodaki sulardan tutun aydınlatma otomasyonu, ısı izolasyonu gibi konularda iyileştirmeler yapıyoruz. Hep sürdürülebilir bir şirket olmak için uğraştık daha da bilinçli bir şekilde uğraşmaya devam ediyoruz. Sosyal anlamda da birçok projeye destek oluyoruz, projeler yapıyoruz. Sokak hayvanları için projelerimiz var, ağaçlandırmalar için projelerimiz var, sulamayla alakalı da yakında bir proje gerçekleştirebiliriz. Biz bu anlamda devam ediyoruz ve sürekli devam edeceğiz. Kesintisiz bir şekilde her geçen gün daha sürdürülebilir bir şirket olacağız. Dijital satış ve pazarlamada da büyük yatırımlar yapıyoruz. Bunlarla biz sürdürebilirliğimizi sağlamaya çalışıyoruz.
Şirketin 20 yıllık süreçte gerçekleştirdiği en önemli inovasyonlar nelerdir?
Biz legal iş yapıyoruz tamamen. Her şeyimiz resmi. Şirketi kurduğumuzdan beri her şeyimiz ölçülebilir. Ölçülemeyen bir şirket yönetilemez mantığıyla çok iyi bir bilgisayar alt yapısı oluşturduk. 2010 yıllından itibaren şirketimizde bir analiz birim var ve bu birimde 2 kişi çalışıyor. Bu anlamda biz özel yazılımlar, ticari programlar, yama programlar ve kendi yazılımlarımızla devam ediyoruz. Benim yazılımını oluşturduğum performans yönetimi-iş yönetimi diyebileceğim ve içinde 360 derece değerlendirme dedikleri sistemin de olduğu, herkesin birbirine puan verdiği, her şeyin ölçüldüğü, ödüllendirildiği/cezalandırıldığı bir sistemimiz de var. Bu sistemle şirketimizi yönetiyoruz. Bizim KRC portalımız var. Şirketimizi ve her yapılan işlemi telefondan bile izleyip yönetebileceğiniz bir sistem var. Geçtiğimiz dönemde bir pandemi dönemi oldu ve insanlar işe bile gidemedi. O dönemde çoğu firma zorlanırken biz uzaktan çalışabilen bir şirket altyapısını zaten oluşturmuştuk. Bu nedenle ufak tefek sorunlarımız olsa da genel anlamda sektöre göre en az zorlanan hatta zorlanmayan şirket biz olduk. Bu da bizi mutlu etti açıkçası. Böyle bir altyapıyı zaten oluşturduğumuz için bunun üzerine koyarak devam ediyoruz.
Şirketin geleceği için öngördüğünüz anahtar stratejiler nelerdi, gerçekleştirilebildi mi? Bunun dışındaki hedefleriniz neler?
Başrol için tek başına bir başarı mümkün değil. Başarı bir takımla, bir ekiple olabiliyor. Benim için anahtar strateji doğru takımı ve ekibi oluşturmaktı. Bu anlamda da benim bir karakter ve yetenek analizcisi olmam doğru ekibi kurmamda çok faydalı oldu. Güzel, genç, dinamik bir ekip kurduğumuzu düşünüyorum. Herkes çok zeki ya da yetenekli olabilir ama yani başarılı insanlar zekasının ve yeteneğinin yanında çalışkan, azimli, kararlı ve sürdürülebilir iş yapan insanlardır. Ben böyle ekip kurmaya çalıştım. Ortada bir başarı varsa bu benim şahsi bir başarım değil, ekibimin başarısıdır. Yeteneklerimiz ve her şey bir tarafa bu yeteneklerimizin farkına varabilmemiz için ve bunları daha iyi kullanabilmemiz için de sürekli şirket içi ve şirket dışı eğitimler aldık. Ben şahsi olarak da eğitimler verdim ve bildiklerimi ekibime aktardım. Bu eğitimler ve bilgiler ışığında daha da hızlı büyüdük ve bunu devam ettirip daha da hızlı büyümeye devam edeceğiz. Hedeflerimizden birisi de yurt dışına açılmaya çalışıyoruz. 40 civarı kendi markamız var. Bu markaların fason olarak üretimini yapıyoruz ama kalite kontrolünü kendimiz sağlıyoruz. Kesinlikle kaliteden ödün vermiyoruz ve bu markalarla pazara girmeye çalışıyoruz. Kısacası bunlar için uğraşıyoruz, bunların ihracatını yapmaya çalışıyoruz. Arada elektrik sektörüyle alakalı elektrik taahhüt işleri de yapıyoruz. Ayrıca gücümüze güç katmak için bizim büyük hedeflerimiz var. 2030 yılının sonuna kadar yıllık olarak bir milyar dolar ciro yapmak istiyoruz. Bu ciroya ulaşmak istiyoruz. Bu ciroyu yapabilmek için de bir sermaye gerekiyor ve bunu da sağlamak için biz borsaya açılmak ve şirketimiz halka arz etmek için uğraşıyoruz, bu anlamda danışman şirketlerle çalışıyoruz. Oradan gelecek parayı daha da katlayarak, büyümeler sağlayarak bu hedefimize ulaşabileceğimizi düşünüyoruz. Bizim “ Hedef 12, 2012 dediğimiz çok büyük bir hedefti ve sermayesiz başlamıştık. Bir milyar dolar hedefimiz daha küçük bir hedef. Şube sayısını sonra tamamlayabiliriz ama yurt içi şube olarak toplamda 40 şubeye çıkmak istiyoruz.
Şirketin 20 yıllık süreçte kat ettiği mesafeyi en iyi şekilde nasıl özetlersiniz?
Herkes geçici olarak bazı başarılara ulaşabiliyor fakat günlük başarı benim için bir başarı değil. Bir seviyeye ulaşıp o seviyede, o yerde kalabilmek başarıdır. Bizim 20. yılımıza gelmemiz bana şunu gösteriyor ki biz bir şeyleri başardık ve burada kalıcı olduk. 20 yılda artık kendini ispat etmiş, kalıcı ve başarılı bir firma olduğumuzu düşünüyorum. Verdiğimiz vergilerden dolayı Eskişehir’de yıllardan beri hep ilk 20 firma arasına giriyoruz, vergi rekortmenleri arasındayız. Ülkemiz için şehrimiz için fayda sağladığımıza inanıyorum. Bir insana para bir yere kadar lazım ama bir yeteneği varsa bunu tüm insanlık için kullanması en doğrusu diye düşünüyorum. Biz de hedeflerimizi gerçekleştirdikçe, müşterilerimizin çözüm ortağı olmaya çalışıyoruz, tedarikçilerimiz ile güç birliği yapıp, daha büyük başarılar elde edip hem ülkemize hem müşterilerimize daha fazla katkı sağlamaya çalışıyoruz. Ülke ekonomisinin gelişimini destekliyoruz ve bu anlamda fayda sağlamaya çalışıyoruz.