(HA) Şehir Tiyatroları’nın 20. Yılını, 27 Mart 2021 tarihinde harika bir belgesel ile kutladınız. Biz de Follow ailesi olarak, 20. Yılınızı en içten dileklerimizle kutluyoruz. İlk olarak bu belgeselin çıkış hikayesinden bahsedelim? Nasıl başladı bu proje?
Eskişehir’in önemli bir marka değeri olan Follow dergisi ailesine çok teşekkür ederim. Evet, 27 Mart 2001 yılında perdelerimizi açarak tam 20 yıldır aralıksız bir şekilde seyircimizle buluşmanın büyük mutluluğunu yaşıyoruz. (Tabii son 1 yılı saymazsak) Bu mutluluğu ve coşkuyu göreve geldiğimde tüm ülke ve Eskişehir halkıyla paylaşmak ve tarihe bir not bırakmak amacıyla kutlamak istedik. Amacımız, her yıl olduğu gibi hem 27 Mart Dünya Tiyatro Günü’nü hem de 20. yılımızı sahnede, sanatçı; teknik, idari personelimiz ve tabi ki seyircimizle kutlamaktı. Fakat pandemi koşulları nedeniyle sahnelerimizi açamadığımız bu süreçte bizler de bunu görsel açıdan bir belgesel üzerinde yapmayı düşündük. Araştırmalarımız 20 yılı bir belgesele sığdırmanın ne kadar güç ve zor olduğunu gösterdi. Sanatçılarımızdan Ali EYİDOĞAN’la birlikte bu güçlüğün üstesinden geleceğimize karar kıldık ve hazırlıklara başladık. Bizler 20.yıl Belgeseli diye başladık ama Eskişehir Şehir Tiyatroları’nın aslında geçmişi 60 yıla dayanıyor. Prof. Dr. Yılmaz BÜYÜKERŞEN’ in kanlarını satarak başlattıkları şehir tiyatroları serüveni, bu belgeseli hazırlarken tam bir yol haritası oldu. Çünkü umudun ve zorlukların üstesinden gelerek başarıya ulaşmanın, nasıl bir mutluluk olduğunu bu belgeselin hazırlık aşamasında daha iyi anladık.
20 yıl boyunca 128 temsil ve 1 milyon 500 bini aşkın seyirciye, yurtiçi ve yurt dışı turnelerde 200.000 ‘ne yakın izleyiciyle buluşmak, Festivaller ve kazandığımız ödüllerde seyircimize layık olmaya çalışmak biz şehir tiyatroları ailesi olarak çok önemli.
İşte bu belgesel, bütün bunların içinde bulundururken, bazen güldürüp bazen de hüzünlendiriyor.
-(HA) Belgesel, dört bölümden oluşuyor ve sosyal mecralarda yayınlanmaya devam ediyor. Belgeselin adı ‘Bitmez Bu Oyunlar’. Özellikle seçtiğiniz bir isim mi, yoksa bir anlamı var mı? Nasıl tepkiler aldınız? Okuyucularımızla paylaşırsanız, çok seviniriz.
-(TT) Evet seyircimiz dört bölümden oluşan bu belgeselimizi Şehir Tiyatroları ve Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Youtube hesaplarımızdan seyredebilirler. Bir solukta seyretmek isteyen seyircilerimiz içinde gene aynı Youtube hesaplarından tek bölüm halinde iki saatlik belgeselimizi yayında tutuyoruz. Çok yoğun bir ilgi gören “Bitmez Bu Oyunlar “adlı belgeselimiz bir ay içinde 8 bine yakın izlenme sayısıyla bizim açımızdan rekor kırmıştır diyebiliriz. Sanırım bunda belgeselin ismi de önemli bir faktördür. Turgut Özakman’ ın yazdığı “Bir Şehnaz Oyun” isimli oyunun final şarkısı olan “Bitmez Bu Oyunlar” tam da bizim bu belgesele yakışacak bir isim olmuştur. Ali EYİDOĞAN, belgeselin isminin bu olabileceğini söylediğinde hiç düşünmeden kabul ettik. Çünkü tiyatro ve Eskişehir Şehir Tiyatroları hiç bitmeyecek.
-(HA)Pandemi sürecindeki şehir tiyatrolarının tutumu ve durumu ile devam edelim isterseniz? Ne gibi tedbirler aldınız, süreci nasıl yürüttünüz?
-(TT) Sağlık her şeyden önce gelir. Tabi mesleğimiz icabı yüz yüze, ten tene yapılan bir iş olduğu içinde bu pandemi koşullarında tiyatro yapmak sizde takdir edersiniz ki çok zor. Bu zorluklara rağmen Ekim 2020 de sezonumuzu açmaya çalıştık. Provalarımızı yapıp oyunlarımızı hazır hale getirmeyi başardık. Ancak süreç bize gösterdi ki şartlar hiçte umduğumuz gibi değil. Tedbir olarak gene de yapabilir miyiz diye de düşündük. Ancak vaka sayılarının artması yasaklar ve kurallar çerçevesinde bizim tiyatro yapmamız daha da zorlaştı. Bu nedenle Kasım 2020 itibariyle perdelerimizi kapatma kararı aldık. Hatta ilk kapatan tiyatro biziz diyebiliriz.
-(HA)Pandemi sürecinde Şehir Tiyatroları, çocukları unutmadı. Onlar için harika projelere imza attı. Biraz onlardan bahsedelim mi?
-(TT) Evet bu süreçte yani tiyatro yapmadığımız bu zamanda, aktif olarak neler yapabileceğimizi tüm sanatçı arkadaşlarımla değerlendirip çeşitli projelerle seyircimizle buluşma kararı aldık. Yönetim kurulumuzun da katkılarıyla dijital ortamda projeler ürettik. Bu projelerin ilki çocuklara ulaşmak oldu. Çünkü bu pandemi sürecinden en çok etkilenen çocuklarımız oldu. Onlara çocuk oyunlarımızla ulaşamıyorsak en çok kullandıkları dijital ortamda bir araya gelmeyi düşündük. Sonuçta “Masal Dünyası” adında bir proje geliştirdik. Dünya klasiklerinden seçilmiş, 30 ‘a yakın masalımız her Çarşamba ve Cuma günleri haziran ayına kadar yayınlamaya devam edecek. Şimdiye kadar 9 bine yakın çocuk izleyicimizle buluştuk. Bu da çocuk seyircilerimizin bizi, bizlerin de onları ne kadar özlediğimizin bir göstergesidir. Bu projemizi “Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Youtube” ve “Eskişehir Şehir Tiyatroları Youtube” sayfasından çocuklarımız seyretmeye devam edebilirler. Ayrıca bu projenin başında olan dramaturgumuz Şafak ÖZEN ‘e de teşekkür etmek isterim.
-(HA)Aslında sadece çocukları değil, yetişkinleri de unutmadı. ‘SES’LE OYUN’ projesinden bahsedelim mi?
-(TT) “Ses”le Oyun projesi yetişkin seyircilerimiz için planlanmış bir projedir. Tiyatro yapmayı özlediğimiz böyle bir dönemde, yine çeşitli oyunları seslendirerek seyircimizle buluşmayı düşündük.
Sesle kitap benzeri bir teknikle, Türk Tiyatrosu ve dünya tiyatrosunun tek kişilik oyunlarını seslendirerek bir anlamda nostaljik etkiler yaratmak istedik. İlk oyunumuz GIORGOS NEOPHYTOU ‘un “Manoli” adlı oyunu. Proje tasarımını ve yönetmenliğini Sibel ARICAN üstlendi. Seslendiren ise Şehir Tiyatroları sanatçımız Özlem BAYKARA. İkinci oyunumuz ise klasikleşmiş bir Anton ÇEHOV ‘un “Tütünün Zararları” oyunu, Mustafa KILIKÇI yönetiyor. Sanatçımız Berkay AKIN da seslendiriyor. Üçüncü oyunumuz Nikolay GOGOI ‘ün “Bir Delinin Hatıra Defteri “Yönetmenliğini Şehir Tiyatroları Sanatçısı Emre BASALAK ‘ın yaptığı oyunun seslendirmesini sanatçımız Hakkı KUŞ yapıyor. Dördüncü oyunumuz ise Tennessee Williams ‘ın “Çökme Tehlikesi“. Yöneten sanatçımız Özlem BAYKARA, seslendiren sanatçımız Bilge BÜYÜKERŞEN. Şu ana kadar 5 bine yakın seyirciye ulaştığımız bu proje her ayın 20’sinde yeni bir oyunla seyircimizle buluşacak. Bu projemizi “Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Youtube “ve “Eskişehir Şehir Tiyatroları Youtube “sayfasından dinleyebilirsiniz.
-(HA)Pandemi sürecinde, Şehir Tiyatroları instagram üzerinden de birtakım yayınlar yapmaya başladı. Herkes tarafından merakla takip edilen programlar Cumartesi akşamları, izleyicilerden tam not alıyor. Bunun hakkında neler söylerseniz?
- (TT) Çağın gereksinimleri ve tiyatro bir araya gediğinde mecburen aynı yerde buluşuyor. Fakat tiyatronun dijital ortamda olması beni biraz mutsuz ediyor. Çünkü canlı performans her zaman tiyatronun en önemli unsurudur. Seyredilen bir sanat olan tiyatro izlenmeye başladığında etkisini kaybettiğini görüyoruz. Ama şartlar bizi bu noktaya getirdi. Bu noktayı düşündüğümüzde seyircinin tiyatro sanatçılarımızla bir araya gelmesi ve biraz da interaktif bir proje de buluşmalarını sağlamak amacıyla bir program yapmaya karar verdik. Her cumartesi saat 21:00 ‘de Şehir Tiyatroları instagram hesabında canlı yayınlanan “Perde Arası “adlı programıyla Şehir Tiyatroları Sanatçımızla seyircimizi buluşturuyoruz. 16 programı geride bıraktığımız bu süreçte ortalama 17 bine yakın seyirciyle buluşma sağladık. Bu projede sanatçılarımız Gamze DEMİRER ve Berkay AKIN, Basın- Yayın Halkla İlişkiler Sorumlumuz İlkay ALTINTAŞ’ın katkıları büyüktür.
-(HA) Sahnelerimizde birtakım düzenlemeler yaptınız mı? Bu süreci Şehir Tiyatroları olarak nasıl geçiriyorsunuz?
-(TT) Pandemi sürecinde tiyatro yapamadık ama sahnelerimizin ve salonlarımızın eksikliklerini tamamlamak açısından bize iyi bir imkân sağladı. Tamirat ve tadilat işlerinin yanı sıra salonlarımızın açılması durumunda seyircimizin ve bizlerin daha iyi koşullarda buluşmamız için pandemi koşullarına uygun hale getirmeye çalışıyoruz.
-(HA) Şehir Tiyatroları’nın ileri dönük hedefleri nelerdir? Tiyatro izlemeyi özledik. Önünüzde, bir takvim var mı? Ne zaman sahnelere kavuşacağız?
-(TT) Bir takvim vermek zor. Önümüzdeki sezon açacakmış gibi birtakım planlar üzerinde çalışıyoruz. Repertuar birimi olarak oyun okumaları yapıp önümüzdeki sezonun repertuarını belirlemeye çalışırken her türlü A-B-C planları üzerinden duruyoruz. Çünkü repertuarı belirlemek biraz meşakkatli bir iştir. Oyunlardan tutunda kreatif ekibin belirlenmesine kadar zor ve uzun bir süreç ister.
-(HA) Zaman ayırdığın çok teşekkür ediyorum. Son olarak eklemek istediğin bir şeyler varsa onu alabilirim?
-(TT) Seyircimiz bizi bizde seyircimizi çok özledik. Umarım en kısa zamanda buluşuruz. Bu arada tüm Şehir Tiyatrosu ailesine böyle bir zamanda bile yoğun çalışarak üretimde destek oldukları için çok teşekkür ederim.
Bu kadar yoğun bir program içinde, beni kırmadın. Biz de heyecanla yeni sezon oyunlarını ve normalleşmeyi bekliyoruz.