Otomotiv Sektöründe Değişen Dinamikler: Elektrikli Araçlardan Sektörel Tavsiyelere

Ayhan Korkmaz ile yapılan değerlendirme, otomotiv sektöründeki teknolojik gelişmelerin marka bağımsızlığını vurguluyor. Markalar arası iş birlikleri, teknoloji transferleri ve kalite farkı önemli. Galericilerin güven ve performansı, toplum tarafından değerlendirilmeli. 30 yıllık tecrübeyle önerilen temel ilke güven, dürüstlük ve vatandaşları mağdur etmemek. Sektördeki eksiklikler, vatandaşların araçları yatırım olarak görmesi, meslektaşların ahlaki ve yasal sorumlulukları, devlet denetimlerinin artırılması, elektrikli araçlar için Ticaret Bakanlığı'nın getirdiği kuralların tüketici mağduriyetlerini önleyebileceği vurgulanıyor. Ayhan Korkmaz ile yaptığımız bu değerlendirme, otomotiv sektöründeki gelişmeler ve önemli düzenlemeler hakkında geniş bir bakış sunuyor. Keyifli okumalar!

BUSINESS 07.01.2024, 01:45 07.01.2024, 01:52 Muhabir
Otomotiv Sektöründe Değişen Dinamikler:  Elektrikli Araçlardan Sektörel Tavsiyelere

Piyasadaki araba teknolojileri içinde en uygun teknoloji sizce hangi markada?

Mevcut piyasadaki araçlar teknolojilerini sürekli geliştirerek müşterilerine sunmak için yarış içindeler. Bu soru için marka belirtmenin yanlış olacağını düşünüyoruz. Şöyle ki, hiç aklınıza gelmeyecek firmalar birbirleriyle teknoloji birlikteliği ve ortak araç üretme konusunda anlaşmalar yaparak araç üretiyorlar. Örneğin; 2016 yılında PSA Peugeot Citroën, Groupe PSA olarak
isim değiştirerek aynı çatı altında üretim yapmaya başladılar. Daha sonra 2017 yılında ise markaya Opel katıldı ve 2021 yılında "Stellantis" kuruldu. Stellantis ile birlikte tahmin bile edemeyeceğiniz Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall firmaları katılarak Avrupa'nın en büyük 2. otomobil üreticisi konumuna geldiler. Marka işbirlikleri devam ettiği için de teknoloji konusunda açıkçası marka belirtmenin çok uygun olduğunu düşünmüyoruz.

Teknolojik bakımından öne çıkan markaların donanımları diğer markalara sıçrayabilir mi?

Markaların kullanmış olduğu teknolojiler, tabii ki diğer firmalar tarafından aynı veya daha üstün teknolojilerle birbirilerinden etkilense bile markanın kalitesi her zaman bir adım öne çıkmaktadır. 

Otomobil bilgisi ve sektör hâkimiyeti bazında konuştuğumuzda galericilerin konumunu, performanslarını nasıl buluyorsunuz?

Öncelikle daha önceki sayımızda da belirttiğim gibi otomobilci olmak, yapmış olduğunuz otomobil ticaretlerinde sizin insanların gözünde konumlandırdığı pozisyona göre yıllar geçtikçe şekil almaktadır. Eğer bunu açmak gerekir ise sizin yıllardan beri yapmış olduğunuz otomobil ticaretlerinde insanların güvenin kazanmak zor, kaybetmek çok kolaydır. O yüzden biz yıllardır bu güvene en ufak bir zarar getirmeden ticaretlerimizi yaptık ve yapmaya devam ediyoruz. Diğer arkadaşların konum performanslarını halkımız değerlendirir ise daha uygun olacağını düşünüyoruz.

30 senelik tecrübeniz ile meslektaşlarınıza verebileceğiniz tavsiyeler nelerdir?

Her zaman güven esasına dayalı işler yapsınlar. Sattıkları arabanın her zaman arkasında dursunlar ve yaptıkları otomobil ticaretlerinde hiç bir vatandaşa zarar vermesinler. Biz yeri geliyor günde 10 tane araç alıp satabiliyoruz. Ancak vatandaşlar belki de hayatları boyunca 10 tane araç alıp satıyorlar. Dolayısıyla insanlarımıza çok hassas davranıp, kimseyi mağdur etmemek birinci temel düşünce olmalıdır. Kendilerini eksik olduğu bu konularda yetiştirmeleri gerekiyor.

Sektördeki en büyük eksiklikler neler?

Sektörel anlamda konuya 3 farklı koldan yaklaşmak gerektğini düşünüyoruz. İlk önce son kullanıcı olarak tabir ettiğimiz vatandaşlarımızın otomobilleri yatırım aracı olarak değil kullanımamacı olarak görmeleri gerekiyor. Geçtiğimiz dönemde yaşadığımız üzere piyasanın yatrırımcılar yüzünden ne hale geldiğini gördük. İkinci olarak bizim otomobil ticareti yapan meslektaşlarımızın otomobil ticaretlerinde daha ahlaki olarak yaklaşımları ve ticari olarak yasal sorumluluklarının bulunduğunu bilmeleri gerekiyor. Üçüncü olarak da devletimizin konuyla ilgili denetimlerini daha fazla arttırması, dışırdan herhangi bir şekilde vergi ödemeden ve yasal sorumluluğu olmadan otomobil ticareti yapanlara karşı daha katı tedbirler alınması gerektiğini düşünüyoruz.

Elektrikli araçlar için okurlarımıza söylemek istedikleriniz var mı?

Bildiğiniz üzere geçen sayımızda elektrikli araçlar için düşüncelerimizi dile getirmiştik. Oldukça önemli olduğunu düşündüğümüz yurtdışından ithal edilen elektrikli araçlar için Ticaret Bakanlığı 23 Kasım 2023 tarihinde Resmi Gazete'de bir tebliğ yayınladı. Tebliği kısaca özetlemek gerekir ise; İthalat öncesinde üretici firmanın Türkiye'de yerleşik yetkili temsilci bulundurması gerekecek. İthalatı yapılacak her bir marka için Türkiye'de en az 40 personele sahip Türkçe çağrı merkezi hizmeti verilecek. 

Elektrikli araçların batarya sistemlerinin izlenmesi, kontrolü ve denetiminin yapılacağına dair yazılı taahhütname verilecek. Firmalar, elektrikli araçların satış sonrası montaj, bakım ve onarımı için 7 coğrafi bölgede "kendisine ait" en az 20 servis istasyonu kurmak zorunda olacak. Özellikle ülkemize Çin'den gelen elektrikli araçları ciddi anlamda denetime sokacak bu kurallar sayesinde tüketici mağduriyetlerinin önüne geçileğini düşünüyoruz.

Yorumlar (0)
Ayın Anketi Tümü
Yeni Yıl'da Hangi Kararları Alıyorsun?
Yeni Yıl'da Hangi Kararları Alıyorsun?
10
açık